Wat je alarmbelletjes jou vertellen

3 wekkersSoms hoor je een quote die meteen bij je binnenkomt. Heb jij dat ook weleens? Je leest hem op Facebook. Of je bent met iemand in gesprek die een metafoor of uitspraak gebruikt die bij je klikt. Die quote zegt alles wat je bedoelde in één zin.

Zo hoorde ik eind vorig jaar deze:

De definitie van waanzin is hetzelfde blijven doen en toch een ander resultaat verwachten.

Je zit in een vicieuze cirkel

En dit is precies wat ik in veel gezinnen zie gebeuren. Ze komen in een vicieuze cirkel terecht, blijven hetzelfde doen en komen er dus niet uit. Erger nog, de vicieuze cirkel graaft zich steeds dieper in en het voelt als een zware steen die je steeds verder naar beneden trekt.

Ken je dat gevoel? Dat je je elke keer weer gefrustreerd voelt over iets wat je kind doet. Je bereikt je taks en valt tegen je kind uit waar je snel daarna spijt van hebt. ’s Avonds rustig op de bank neem je je voor ‘dat gaat met niet nog een keer gebeuren’. De volgende dag gebeurt het helaas weer. Het is je niet gelukt. De vicieuze cirkel is weer rond.

Je schiet uit je slof

Regelmatig begeleid ik moeders die in zo’n patroon zitten met hun kind. Deze situatie herken je misschien wel. Einde middag is je kind moe van de dag en school en wordt huilerig en jengelig. Je troost je kind en geeft het aandacht. Echter, op een gegeven moment kan je het niet meer opbrengen. Het is genoeg want jij wil nu gewoon even rustig een kopje thee drinken. Echter, het gejengel gaat door en je schiet uit je slof, schreeuwt en zegt lelijke dingen. Je beseft dat je dit niet wil maar het lukt je niet om te stoppen.

Overkomt dit jou ook weleens? Het gevoel dat je kind wel erg veel van je vraagt en waar blijf jij dan nog? Het verlangen naar even wat rust en ruimte voor jezelf.

Wat zijn jouw alarmbelletjes?

In gesprek kom ik er vaak achter dat voordat er stoom uit je oren komt en je boos wordt er al een aantal alarmbelletjes zijn geweest. Gedachten zoals ‘hoe moet dit als ik over een uur ga koken’. En in je lijf heb je spanning gevoeld in schouders en buikgebied.

Door te luisteren naar deze alarmbelletjes EN er wat mee te doen voorkom je dat bij jou de vlammen uitslaan. Wat je kan doen als je die alarmbelletjes opmerkt? Dat is voor iedereen verschillend. Je hebt zelf te ontdekken wat jou helpt om weer beter in je vel te komen.

Tips om te reageren op je alarmbelletjes

Er zijn twee dingen die iedereen helpen dus die deel ik graag met je:

Tip 1

Beweeg dus sta op, loop rond, rek je uit, doe een aantal push-ups of maak gekke gezichten. Wanneer je minder lekker in je vel komt als reactie op gedrag van je kind dan ontstaat er bijna altijd ergens in je lijf spanning. Door te bewegen laat je die spanning los. Dat is meteen een stapje in de richting van lekkerder in je vel zitten.

Tip 2

Adem via je neus in naar je buik en adem via je mond uit. Doe dit een aantal keer rustig na elkaar. Als je even naar buiten kan (in de tuin, op je balkon of straat) dan helpt die frisse lucht je. Wat er gebeurt is doordat je dieper in- en uitademt er meer zuurstof naar je hersenen gaat. Daardoor kun je weer helderder waarnemen en denken. Je wordt er rustiger van.

Dit zijn tips die ik zelf elke dag, ja, elke dag toepas. Want als moeder merk ik op bepaalde momenten dat ik onrustiger word, minder geduld heb en denk ‘he, hou toch eens op’. Dan sta ik op en loop even naar een andere kamer, adem in en uit, kijk naar buiten en doe even een minuut helemaal niets. Even helemaal bij mezelf komen. Dit helpt mij.

Ik ben benieuwd te horen wat jou helpt. Weet jij wat jouw alarmbelletjes zijn? En als je ze opmerkt, wat doe je ermee? Wil je hieronder met me delen wat dit blog in je wakker maakt?

Aanmelden nieuwsbrief Ouderschap vanuit je Hart

Geef je reactie

*