Karakter bouwen als moeder

strandDat noem ik ‘karakter bouwen’ zei een collega jaren geleden tegen me nadat ze voor het eerst een 15 kilometer hardloopwedstrijd had gelopen. Vorig weekend liep ik de Berenloop. Een halve marathon van 21,1 kilometer op Terschelling inclusief 3 kilometer strand. Ja, dat was voor mij karakter bouwen. Het laatste stuk is vals plat omhoog. Dan heb je al 15 kilometer en strand in de benen en nog 6,1 kilometer te gaan. Wat doe je dan om vol te houden, om je tempo er in te houden?

Ik ben dankbaar voor…

Wat ik gedaan heb is denken aan de dingen waar ik dankbaar voor ben. Dankbaar voor die ochtend gezellig samen kleuren met mijn zoon, dankbaar voor het werk dat ik doe en zo van geniet, dankbaar voor een heerlijk weekend op Terschelling, dankbaar dat mijn man meegaat om mij aan te moedigen, ….

Volhouden is karakter bouwen

Nu denk je misschien, tja, ik ben geen hardloper, daar heb ik niets mee. Ik hoef niet te weten hoe het jou lukt om vol te houden. Maar waar ik tijdens die hardloopwedstrijd ook aan dacht is dat moeder zijn ook een vorm van karakter bouwen is. Dat het soms volhouden is om je geduld te bewaren, om alles rond te krijgen op een dag, om je kinderen de aandacht te geven die ze nodig hebben. Ik had strand en vals plat. Als moeder heb je gebroken nachten, balletjes in de lucht houden, je kind die niet luistert en ga zo maar door.

Wat doe jij om vol te houden? Wat doe je om zelf in balans te blijven en niet uit je slof te schieten?

‘Voel-je-fijn’ stofje helpt

Ik dacht aan de dingen waar ik dankbaar voor was. Weet je wat dat met mij deed? Het maakte dat ik glimlachte, dat ik mij blij voelde. Wat je lichaam dan aanmaakt is endorfine. Een stofje in je hersenen waar je je fijn bij voelt. Endorfine wordt ook wel het ‘voel-je-fijn’ stofje genoemd. Nou, dat kon ik natuurlijk toen wel gebruiken. Wat lachen en mij fijn voelen ook deed was dat ik ontspande. Mijn spieren ontspanden zich en dat zorgde voor een beetje herstel met de laatste kilometers voor de boeg. Uiteindelijk finishte ik in 2 uur 16 minuten: een persoonlijk record!

Weet wat jou helpt tijdens spitsuurmomenten

Mogelijk dat als jouw dag anders loopt, minder makkelijk loopt, dat je dan wat endorfine kan gebruiken. Glimlach, zelfs als je niet blij bent. Tover een glimlach op je gezicht en voel dat je je fijner en meer ontspannen voelt. Wat ook helpt is bewegen dus sta op en loop een rondje of strek je uit. Je voelt je daarna meteen een stuk beter. Denk aan iets fijns. Positieve gedachten door het oproepen van een beeld, woord, sfeer toen jij je fijn voelde helpt ook bij volhouden wanneer het tegenzit.

Karakter bouwen doen we elke dag, bewust of onbewust. Het is fijn als je weet wat jou helpt tijdens spitsuur momenten in je gezin of op momenten dat je voelt dat je aan je taks zit.

Wat doe jij als er van alles tegen zit en je nog even moet volhouden? Laat je het weten? Hieronder kun je een reactie achter laten.

Aanmelden nieuwsbrief Ouderschap vanuit je Hart

Geef je reactie

*