Driftig kind: in 3 stappen je kind van driftig naar WEERBAAR

driftig kind

“zal ik deze gaan gooien?”

Herken je dit? Op school is je kind rustig en werkt mee.

Je kind is 5 minuten thuis en….de hel breekt los.

Niets is goed. Schreeuwen. Gooien met spullen.

Herken je dit? Je bent niet de enige. Veel ouders herkennen dat de juf op school zegt ‘het is zo’n lief kind, werkt prettig mee’ terwijl jij thuis een driftig kind hebt dat de boel bij elkaar schreeuwt, zijn broertje/zusje slaat en tegen je tafel aantrapt. En dit gebeurt niet 1 keer, nee, dit gebeurt meestal als je kind terug van school komt. Grrrr, en jij maar proberen je geduld te bewaren…

Wat is er uit balans bij je driftig kind?

Eigenlijk wat er gebeurt is dat je kind zich op school onvoldoende kan manifesteren. Bijvoorbeeld als zijn speelgoed door een ander kind wordt afgepakt laat je kind dit toe. Of als er tegen je kind wordt gezegd ‘jij mag niet meespelen’ dan loopt je kind weg. Wat bij een driftig kind als deze uit balans is, is zijn weerbaarheid. Op school laat je kind zich de kaas van zijn brood eten en thuis lijkt je kind zich te ontpoppen als een tiran. Je kind lijkt een tiran maar is dat natuurlijk niet….wat je driftig kind in feite doet is via schreeuwen en gooien zich ontdoen van alle ‘butsen’ die hij op school heeft verzameld.

Groot compliment…

Het is natuurlijk wel een groot compliment dat je kind thuis driftig is…..toch?! Het betekent dat je kind zich veilig genoeg bij jou voelt om zijn boze gevoelens op deze manier te uiten. Misschien helpt het je om hieraan te denken als je kind weer een driftbui heeft…

Wat heeft je driftig kind nodig?

Wat je kind nodig heeft is dat hij op school meer tegengas geeft oftewel weerbaarder is. Wanneer je kind dit kan neemt hij de ‘butsen’ van school niet mee naar huis omdat hij deze op school al heeft opgelost. En de ‘butsen’ die er niet in zitten, hoeven er thuis ook niet uit te komen via driftig gedrag!

In 3 stappen je kind van driftig naar WEERBAAR

Wat je als ouder kan doen is met je kind thuis situaties oefenen zodat je kind weerbaarder zal zijn wanneer die situatie zich weer voordoet. Kies een moment uit dat je kind rustig is en lekker in zijn vel zit. Laten we de situatie nemen dat je kind op school zit te spelen, zijn speelgoed door een ander kind wordt afgepakt en je kind dit toelaat.

De 3 stappen om deze situatie te oefenen zijn:

  1. Voordoen
  2. Samendoen
  3. Alleen doen.

Voordoen: laat je kind iets van speelgoed uitkiezen waar hij graag mee speelt. Jij neemt de plek van je kind in en speelt met het speelgoed. Jouw kind neemt de plek van het jongetje of meisje in de klas in die het speelgoed afpakt. Laat je kind het speelgoed van jou afpakken. Zorg dat de situatie zo echt mogelijk voor je kind is. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld tijdens het spelen precies zo te gaan zitten of staan als je kind. Ook kan je kind precies de woorden en houding van zijn klasgenootje nadoen.

En nu komt het…..jij reageert weerbaarder dan je kind doet op het moment dat je kind als zijnde het klasgenootje het speelgoed van jou afpakt. Weerbaarder kan zijn: het speelgoed met kracht vasthouden, een boos gezicht trekken, het speelgoed naar jezelf toe trekken, zeggen ‘ik ben hiermee aan het spelen’ of ‘laat los’ of ‘ik wil niet dat je het uit mijn handen trekt’ of ‘afblijven’ of ‘niet afpakken’. Oefen dit een aantal keer achter elkaar totdat je kind begrijpt wat weerbaarder reageren is en dit zelf wil gaan uitproberen.

Samendoen: draai de rollen om: je kind is zichzelf en jij bent het klasgenootje. Oefen dezelfde situatie als bij voordoen. Help je kind met het oefenen van een weerbaardere reactie door bijvoorbeeld zinnen/woorden voor te zeggen of door zelf een boos gezicht te trekken zodat je kind het kan nadoen. Oefen dit een aantal keer achter elkaar totdat je kind tevreden is over hoe hij kan reageren.

Alleen doen: oefen dezelfde situatie als bij samen doen. Echter, nu doet je kind het alleen dus je zegt of doet niets meer voor. Oefen dit een aantal keer achter elkaar totdat je kind tevreden is en het gevoel heeft dat hij zo op school kan reageren.

Heb jij voordoen, samen doen, alleen doen uitgeprobeerd? Hoe reageerde je kind? Werkt het voor jou en je kind? Schrijf hieronder je reactie. Ik ben benieuwd!

Photo Credit: Joguldi via Everystockphoto

Aanmelden nieuwsbrief Ouderschap vanuit je Hart

Reacties

  1. Carolien zegt:

    Lieve Eline,

    Ik volg je met belangstelling via de Nieuwsbrieven. Een rollenspel speelt zich meestal af in de wereld van de volwassenen, maar ik kan me heel goed voorstellen dat het positief uitwerkt met kinderen. Kwetsbaarheid en weerbaarheid kunnen elkaar goed aanvullen. Veel succes, Carolien

    • Eline Weijers zegt:

      Hoi Carolien,

      Dank voor je reactie. Ik heb het trouwens bewust geen ‘rollenspel’ genoemd omdat het alleen werkt als het voor je kind zo echt mogelijk is. En dan is het meestal voor jezelf als ouder handiger om niet te denken ‘rollenspel’ omdat dan het risico bestaat van ‘doen alsof’.

      Groetjes,
      Eline

  2. Zo herkenbaar! Dank voor je tips ga ze zeker toepassen.

Geef je reactie

*