Kinderen en tijd “zijn ze er nog niet? wanneer komen ze nou?”
Ongeduldig kijkt mijn kind steeds door het raam naar buiten.
Vanmiddag komt een vriendje spelen.
Leuk….maar wat duurt het lang voordat ze er zijn!
Tijdsbesef: hoe ontwikkelt zich dat bij kinderen?
Kinderen tussen de 0 – 4 jaar leven in het hier en nu, in een tijdsbesef gericht op wat ze doen. “Nee, ik wil nog niet eten, ik ben aan het kleuren.” Of “De regen is over, ik wil nu buiten spelen (terwijl het tijd is om naar bed te gaan).”
Ouders, het kinderdagverblijf en school brengen structuur aan in de tijd. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de dagactiviteitenkaartjes die in groep 1 en 2 worden gebruikt. Wat veel ouders doen is een weekplanning maken waarbij de activiteiten met een plaatje gevisualiseerd zijn.
En hier zit meteen de crux!
Kinderen koppelen tijd aan gebeurtenissen, niet aan de klok.
Mijn zoontje (5 jaar) zag dat de prullenbak bij het speeltuintje op slot zat. “Waarom zit ie op slot?” Ik antwoord “omdat het straks Oud & Nieuw is”. Waarop mijn zoontje helemaal blij uitroept “oh ja, dan steken we vuurwerk af en gaan we oliebollen eten!”. Geen woord over dat een jaar eindigt en een nieuw jaar begint. Hij koppelt Oud & Nieuw aan vuurwerk en oliebollen.
Vanaf 6 jaar komt het klokkijken op gang. Daar klok kijken een abstract denkniveau vereist duurt het tot rond de 10 jaar voordat je kind goed klok kan kijken.
Kijk hier voor een meer gedetailleerde uitleg over de ontwikkeling van tijdsbesef bij kinderen.
http://www.jmouders.nl/opvoeden/vaardigheden/klok-kijken/zo-ontwikkelen-ze-tijdsbesef
Aankondigen of niet? Hoe gaat je kind om met ‘tijd’?
Eigenlijk zie ik dat kinderen twee manieren hebben om met ‘tijd’ om te gaan. En dan bedoel ik ‘tijd’ in de zin van ‘gebeurtenissen’.
- Kinderen die zich ‘overvallen’, angstig voelen door wat er gaat gebeuren.
- Kinderen die enthousiast, verdrietig, boos of neutraal reageren over wat er gaat gebeuren.
Wat is het verschil tussen deze twee manieren van omgaan met tijd?
Het verschil is dat het eerste kind meer voorbereid moet worden op dat wat komen gaat en dat het tweede kind dit minder nodig heeft en in het hier en nu schakelt. Dit verschil heeft te maken met de ontwikkeling van de hersenen.
Wat heeft je kind nodig van jou?
Jij als ouder weet als beste of je kind zich meer of minder ‘overvallen’ voelt door wat komen gaat.
Wat doe je als je kind zich eerder ‘overvallen’ voelt door wat er gaat gebeuren?
Bereid je kind voor door bijvoorbeeld:
- gebeurtenissen op tijd aan te kondigen;
- te werken met een dag/weekplanning;
- meer structuur in de dagelijkse/wekelijkse gebeurtenissen te brengen en deze structuur vast te houden, ook tijdens het weekend of vakanties;
- afspraken te maken over bijvoorbeeld tot hoe laat je bij iemand op bezoek blijft (tot na het thee drinken in de middag);
- niets te vertellen als je niet zeker weet of het doorgaat.
Wat doe je als je kind in het hier en nu schakelt op wat er gaat gebeuren?
Bij deze kinderen kan het beter zijn om niet te lang van te voren gebeurtenissen aan te kondigen. Over zo’n gebeurtenis kan je kind super enthousiast zijn en daar deze kinderen erg in het hier en nu leven willen ze dan ook graag dat het ‘meteen’ gebeurt. Ze kunnen ongedurig worden als ze nog twee hele uren moeten wachten. Of het andere uiterste: je kind heeft helemaal geen zin in deze gebeurtenis en loopt een dag lang te mokken.
En wat doe jij in het begeleiden van je kind in het omgaan met ‘tijd’? Ik hoor het graag van je. Schrijf hieronder je reactie. Ik ben benieuwd!
Heb ik je wakker geschud? Had je een a-ha moment? Wil je meer tips over opvoeden zonder straffen en belonen?
Meld je aan en je ontvangt ze gratis elke week in je mailbox.
Aanmelden opvoedtips
Wekelijks een email met opvoedtips over opvoeden zonder straffen en belonen